De kleuterschool in Glodeni is er! (oktober 2012)

november 2012  |  Projecten
DSCN7680
DSCN7668
DSCN7621
DSCN7605
DSCN7586
DSCN7584

Naar school!
1 oktober 2012 is een datum om nooit te vergeten: 21 Roma-kinderen van 5 jaar oud gingen voor het eerst naar de nieuwe kleuterschool in Serbia, de Roma-wijk in het dorp Glodeni. De stichting heeft een bestaand huis gekocht en opgeknapt. Onder leiding van contactpersoon Zoltan hebben hardwerkende vrijwilligers het gebouw omgetoverd tot een vrolijke en goed voorziene kleuterschool. De opening was een feestje, de kinderen en ouders werden verwelkomd met drinken en ballonnen. Er is nu al een wachtlijst met kinderen van allerlei leeftijden.

Uitdaging
We zijn erg blij met deze nieuwe stap. Scholing is voor de Roma-kinderen de enige manier om zich aan hun erbarmelijke omstandigheden te ontworstelen. Zonder kleuteronderwijs missen de kinderen de aansluiting op bestaande scholen. De meeste Roma zijn analfabeet en hechten weinig waarde aan onderwijs. Dat terwijl de meeste kinderen hun roepnaam niet eens kennen – alleen hun scheldnaam! Ze zijn ook niet gewend om met elkaar in één groep te zitten: een echte pedagogische uitdaging dus!

Romani

De school begint om 8 uur en om 9 uur krijgen de kinderen een paar boterhammen en drinken. Om 12 uur gaan ze weer naar huis. Gelukkig hebben we een bekwame leerkracht – juf Annamaria. Zij zet zich in om de kinderen de meest elementaire zaken bij te brengen: spelend leren en sociale vaardigheden, maar bijvoorbeeld ook kleuren herkennen. Zo hebben ze straks een betere aansluiting op het reguliere basisonderwijs. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want slechts een kwart van deze kinderen spreekt Hongaars. De rest spreekt Romani en deze spreektaal – zonder schriftelijke traditie – kent de juf weer niet. Gelukkig helpen een paar Roma en Hongaarse moeders met tolken. We lichten de ouders voor, zodat zij hun kinderen stimuleren om naar school te gaan. Ook willen we oudere kinderen gaan coachen, zodat ze hun school echt afmaken.

En nu?
Op de benedenverdieping van de school wordt nog gewerkt aan toiletten, een douche en verwarming, die hier zeker in de winter onontbeerlijk is. Verder moeten er nog een keuken, schoolplein, speelattributen en een hek rondom het gebouw komen. Voor deze aanpassingen is tot op heden € 4.000,00 uitgegeven. Daarnaast moet maandelijks rekening gehouden worden met energiekosten en voedsel. Ook het salaris van Annamaria zal opgebracht moeten worden. Tot slot zijn we nog steeds bezig met de voorbereidingen voor ons multifunctionele gebouw. De grond is al gekocht en de eerste documenten zijn aangevraagd.

Bent u net zo enthousiast geworden als wij? Dan hopen we dat u de kinderen wilt (blijven) ondersteunen en zo kans op een toekomst geeft! Helpt u mee?

SNS Regiobank 69.78.14.173 te Woubrugge. Uw gift is aftrekbaar bij de belasting.