Bezoek aan Cotus (juli 2010)

Begin juli 2010 zijn we samen naar Roemenie geweest om Tom Janse, als afgevaardigde van de IJsseldijkkerk in Krimpen a/d IJssel uitleg te geven van het project van Stichting Steun Roma Roemenie.
De IJsseldijkkerk wil onze stichting financieel ondersteunen. Om de samenwerking een goede inhoud te geven is het belangrijk om te zien waar we mee bezig zijn.

Tom Janse was bereid om met mij (Guido van Iperen) mee te gaan naar het plaatsje Cotus.
Nadat we koffie hadden gedronken gingen we samen met de auto naar Dortmund om vandaar verder te gaan met het vliegtuig. Na wat bijbetaling voor de koffer en extra handbagage en wat vertraging vlogen we naar Cluj Napoca. Het was 11 graden buiten, bepaald geen zomer in Roemenië!

Daar huurden we een auto en na 2,5 uur en diverse kuilen in de weg waren we in ons pension in Gornesti aangekomen. Gelukkig konden we om 21.00 uur nog eten in het restaurant.

De volgende dag hebben we Targu Mures bezocht. Tom heeft hier 7 jaar geleden wat vrijwilligerswerk gedaan, dus de stad was niet nieuw voor hem. ‘s Middags zijn we naar Cotus gegaan om het project te bekijken. We hebben het aan te kopen stuk grond voor het gebouw bekeken en zijn het Roma-gedeelte van het dorp door gelopen. Ook hebben we het stuk landbouwgrond bezocht en al lopend de visie van de stichting verteld en de situatie verduidelijkt over de Roma.
We hebben niet met de bevolking kunnen spreken, want we hadden geen tolk bij ons. Toch kon Tom zich een beeld vormen van de realiteit van het dorp en de Roma-problematiek.

De volgende dag, vrijdag, hebben we gewandeld in Gornesti. Het was mooi weer en we hebben kennis gemaakt met Laslo die bij een kerkje een trottoir aan het leggen was. ‘s Middags zouden we met Andrea Cotus nogmaals bezoeken. Helaas liep het anders.
Aan het eind van de middag zijn we naar de architect geweest om daar met de topograaf te spreken over de problemen die zich voordoen bij de grondaankoop. We zijn bij de eigenaar van de grond geweest en hebben nog geprobeerd een ambtenaar te spreken die documenten in zijn bezit heeft.  De problemen worden niet opgelost tijdens ons bezoek.

Op zaterdagochtend zijn we met Andrea, ons Roemeens bestuurslid, naar Cotus geweest en hebben met Roma- families gesproken en hebben hun ‘woningen’ bezocht. Voor Tom was het duidelijk dat steun hier hard nodig is!

We hebben ook nog een bezoek gebracht aan de oud-Saksische stad Sighisoara. De moeite waard om te bezoeken! Op de terugweg zijn we nog op zoek gegaan naar een oud logeeradres waar Tom vroeger heeft gelogeerd. Na enige moeite hebben we het gevonden. Op zondag zijn we nog naar een Roma-kerkdienst geweest, wat een bijzondere ervaring was.

Na nog wat bezoekjes zijn we maandagochtend naar het vliegveld gereden en na een tijd wachten moesten de passagiers volgens de steward als een schoolklas in de brandende zon gaan staan wachten totdat we het vliegtuig in mochten.

Ik ontliep de dans om lekker tegen het gebouw in de schaduw te staan kijken hoe lachwekkend het er allemaal aan toe ging. Na een vertraging gingen we huiswaarts en kwamen veilig in Dortmund aan. Het was een nuttige reis waarin we ontdekten dat er nog heel veel werk te doen is onder de Roma in Roemenië. Ik hoop dat we met steun van de IJsseldijkkerk verder kunnen bouwen aan de toekomst van de Roma!

Guido van Iperen

2 reacties

1. Beste Guido
    Kun je op de website aangeven waar Cotus precies ligt
    Targu mures kunnen we wel vinden maar waar is Cotus dan?
    Vr Gr Wouter

2. Dag Wouter,
    Als je kijkt bij “Over ons” op de website zie je een vergrootglas dat aangeeft waar het ligt.
    Het is een klein dorpje en op sommige verfijnde kaarten is het aangegeven.
    Hopelijk weet je het nu te vinden op jouw kaart.
    Laat je nog weten of je het gevonden hebt?
    Sorry voor dit late antwoord.
    We zagen het vandaag pas.
    Namens Guido,
    Wil Zeeman (acties)