Bezoek aan Cotus (oktober 2009)

november 2009  |  Acties

Een creatief pakket voor de schoolkinderen (1)

Vanuit het bestuur werd de opdracht meegegeven om bij andere stichtingen te onderzoeken hoe zij werken met crèche/kleuterschool/naschoolse opvang. Hiervoor werden veel bezoeken gebracht en inlichtingen ingewonnen. We waren al enthousiast over deze aanpak, maar na het bezoeken van deze projecten gaan we er helemaal voor om op deze wijze de kinderen in Cotus vooruit te helpen.

Deze keer maken Guido en Olga de reis naar Roemenië zonder Klaas en Wil in verband met ziekte van Wil. De volgende reis hopen zij er weer bij te zijn. Het is een bijzonder druk programma dat afgewerkt moet worden.

Nu ons project van registreren bewoners, waterputten en daken plaatsen is afgerond, loopt het contract met Geza eind januari af. We gaan ons nu vooral richten op de kinderen (maar vergeten natuurlijk de ouderen niet!).

De overheid eist voor het vervolg van het project gekwalificeerde mensen. We hebben inmiddels contact met een gepensioneerde Hongaarse leraar. Hij woont in Sangeorgiu de Mures, dichtbij Cotus, en hij wil ons graag helpen om te tolken en om naar diverse instanties te gaan. Bovendien heeft hij ons in contact gebracht met een architect die voor een schappelijke prijs een bouwtekening maakt voor ons vormingscentrum en voor de nodige vergunningen zal zorgen.
Als je weet dat er zo’n 7 stempels op moeten, is het fijn dat daar nu voor gezorgd wordt!

Om te beginnen werd in Cotus de school bezocht. In twee lokalen krijgen kinderen van klas 1 t/m 4 les, totaal plm. 30 kinderen. De stichting had voor ieder kind een creatief pakket samengesteld, waar ook een vulpen met inktpatronen niet in ontbrak. Het is namelijk verplicht om hiermee te schrijven.

De onderwijzers op school waren heel blij met ons plan voor naschoolse opvang. Dit kan misschien uitgebreid worden naar een eenvoudige taalcursus voor ouderen. Het is namelijk niet meer toegestaan dat ouders een kruisje zetten in plaats van een handtekening.

Het is bovendien heel belangrijk om vanaf de crèche/kleuterschool de kinderen les te geven in hygiëne. Hopelijk gaan de ouders inzien hoe belangrijk het is om de kinderen naar school te laten gaan. Een goed contact met de onderwijzers is heel belangrijk omdat we zo de kinderen goed kunnen helpen.

Denisa is heel blij met haar nieuwe kinderstoel!

Het volgende bezoek in Cotus was aan Eva. Zij en haar man, die lijdt aan epilepsie, hebben twee gehandicapte kinderen. We hadden voor Denisa een stoel meegenomen waar ze erg blij mee is.

Daarna bezochten we Adam, die prachtige figuren uit zeep snijdt. Echte kunststukjes!

Adam Balaj maakt echte kunststukjes van... zeep! (3)

Inmiddels heeft hij zijn oudste dochter dit ook geleerd en we gaan kijken of meer mensen in het dorp dit kunnen leren. Dit is de eerste man in Cotus die nu zelfstandig de handen uit de mouwen steekt. We willen er van af om hen afhankelijk van ons te maken.
U kunt hem van werk (en dus inkomen) voorzien door bij de stichting de zeep te bestellen voor € 5 per stuk. Gemiddeld werkt Adam 4 uur aan een stukje.
Een prachtig kadootje om weg te geven, en U helpt het gezin van Adam hiermee.

Ook kunt u een mand of fles bestellen, gemaakt door Alexandru.

Stichting 'In de Vrijheid' is niet bang voor een steile helling!

Tijdens ons verblijf in Cotus waren mensen van Stichting in de Vrijheid druk bezig met het storten van betonvloeren in de huisjes.
Dit is normaal al zwaar werk en soms moest de kruiwagen, gevuld met beton, ook nog tegen een steile heuvel worden getrokken.

Ook zijn we al ver met de aankoop van het stuk grond waar nu nog een oud huisje op staat dat we huren, maar waarop straks het nieuwe gebouw komt te staan.

Resultaat:
Bezoeken gebracht; contacten gelegd en afspraken gemaakt met betrekking tot welzijn kinderen.