Bezoek aan Cotus (juni 2009)

Alexandru SosIn juni hebben Klaas en Wil Zeeman Cotus bezocht. Zij wilden graag met eigen ogen zien wat er allemaal is gebeurd.

Het is hartverwarmend als je door het dorp loopt en je wordt door verschillende mensen begroet, soms met een stevige omhelzing. Heel vertederend dat oudere mensen je hand kussen. Ze vouwen hun handen, wijzen dan naar boven, stamelen woorden waar je jammer genoeg niets van verstaat.

De oude Alexandru Sos (hiernaast) kan heel mooi vlechten. Eén mand en twee flessen worden gekocht en meegenomen, om de mensen in Nederland te laten zien dat hij prachtig vakwerk levert. Het is de bedoeling de manden en flessen in Nederland te verkopen.

Alexandru wordt aangemoedigd het vak aan jongeren te leren; zo kan men wellicht in eigen onderhoud voorzien.

Ook komen zij in contact met Adam Balaj: een man van 39 jaar met een gezin van 9 kinderen. Hij is houtsnijkunstenaar. Bij gebrek aan hout bewerkt hij stukjes zeep. Hij wordt aangemoedigd om voor ons te gaan werken. In Nederland zal getracht worden om naast particulieren, ook zeepwinkeltjes te benaderen om de zeep te verkopen.

vlechtensnijkunst

Ook Adam is gevraagd zijn kennis aan anderen over te dragen. Zo gaan we met kleine stapjes de goede kant op. Ons doel is de mensen niet afhankelijk van ons te maken maar hun handelsgeest aan te wakkeren.

Het bestuur gaat ook kijken op wat voor manier ervoor kan worden gezorgd dat alle kinderen naar school gaan. In Cotus zelf zijn twee onderwijzers en twee klaslokalen met de klassen (groepen) 1 t/m 4. Het onderwijs t/m klas 8 is gratis. De ouders krijgen van school een brief mee waarin staat wat er voor het nieuwe schooljaar aangeschaft moet worden. De ouders worden er ook op gewezen dat de kinderen iedere dag schoon, en met schoenen aan op school moeten komen. Voor sommige gezinnen is dit een groot probleem. De mensen krijgen nu zeep zodat ze in ieder geval zich zelf en hun kleren kunnen wassen. Maar als je geen schoon water hebt, wat dan? Hier wordt aan gewerkt!

Inventarisatie; contacten gelegd, o.a. met ambachtsmensen.