Bezoek aan Cotus (april 2009)

aanhetwerkIn april zijn Guido van Iperen en Frans Vink weer met een bus en aanhanger vol spullen naar Cotus vertrokken.
Dit keer was het doel van de missie om het stuk bouwland dat de stichting daar heeft af te rasteren met schrikdraad, teneinde ongewenst bezoek van mens en dier te voorkomen.

Er waren rollen zeil meegenomen om, nadat de huisjes van een betonvloer zijn voorzien (gepland in september 2009), de huisjes meer bewoonbaar te maken. De stichting heeft geld beschikbaar gesteld om op sommige huizen een nieuw dak te plaatsen. De bewoners hielpen uiteraard zelf mee.

huisje1

Ook werden er weer nieuwe waterputten gegraven. Een eerste vereiste voor gezondheid van mensen: schoon water. Met de gezondheid is het heel slecht gesteld. Er zijn veel hart-, long- en darmproblemen. En veel kinderen hebben brandwonden in verband met open vuur.

waterput2In het voorjaar is er op het land gewerkt om de grond bouwrijp te maken voor aardappels, uien, wortels en paprika’s. Daar is nu ook een waterput gegraven om de gewassen te kunnen besproeien.

Resultaat:
Een afrastering gebouwd, huizen gerepareerd en een waterput geslagen.